La prima donna Marilyn

Présences de M.M. sur les scènes opératiques

DOI : 10.54563/revue-k.307

Résumé

This essay tries to explore the ways opera invents personae of Marilyn Monroe. Actually, the star can be regarded as an equivalent of a prima donna of the 19th century or a lyrical heroine. Despite its mythical tendencies opera could offer destituent processes able to deconstruct all the narratives explaining Monroe’s death and to make it not a defeat but an irreducible event. Besides opera singing will be considered as the expressive form of the impossible identity. Contemporary productions, Ferrero’s Marilyn and de Raaff’s Waiting for Miss Monroe, as well as Warlikowski’s staging of Janáček’s Věc Makropulos will be here analyzed.

Index

Keywords

opera, prima donna, death, myth, difference

Texte

Version Fac-similé [PDF, 292k]

Citer cet article

Référence électronique

Fanny Eouzan et Stéphane Hervé, « La prima donna Marilyn », K [En ligne], 2 | 2019, mis en ligne le 01 juin 2019, consulté le 28 mars 2025. URL : http://www.peren-revues.fr/revue-k/307

Auteurs

Fanny Eouzan

Articles du même auteur

Stéphane Hervé

Articles du même auteur